Toulky Francií - Burgundsko Chablis

Poslední zastavení v Burgundsku bude ve Vezelay, Noyers-Sur-Serein a Chablis. Zejména od městečka Chablis očekávám jen to nejlepší. Místo je světově proslulé svým bílým vínem vyrobeným z odrůdy Chardonnay.

Den čtvrtý , úterý 8.7.

Ráno odjíždíme z Dijonu do Vezelay (vezlé) , místo zvané též jako " věčný pahorek". Opatství, zařazené do historického dědictví UNESCO, bylo založeno v polovině 9 století nejprve v údolí a poté přemístěno na pahorek, z důvodu snadnější obrany proti Normandům. Dodnes v opatství stále žije malá skupina jeptišek. Čeká nás 120 km přejezd a víc než cesta, mě trochu děsí počasí, i dnes je zamračeno s občasnou  přeháňkou.

Ale tam nahoře nás mají asi rádi, mraky se rozestupují a do Vezelay přijíždíme za slunného počasí. Z parkoviště se vydáváme strmou a úzkou uličkou s mnoha krámky, až k samotnému opatství. Pohled na něj je opravdu ohromující a není se čemu divit, že si toto místo vybrali poutníci jako výchozí bod pro pochod do Santiaga de Compostely.

Pochopitelně i zde je skvělé místní víno Bourgogne Vezelay. Ale brzdím se v rozletu, chci si koupit opravdu jen chuťovky. Po návratu ke karavanu a rychlém obědě, pokračujeme do městečka Noyers-Sur-Serein (noajé syr serán), což má být místo, kde se prý zastavil čas, tak uvidíme. Po hodině jízdy se ocitáme před branou starého města, navigace mě tlačí na parkoviště přes křivolaké a úzké uličky, což není pro náš obytný vůz zcela optimální trasa, zkouším tedy najít parkoviště z druhé strany městečka. Příliš jsem si nepomohl a kličkování úzkými uličkami nás neminulo. Navigace mě posílá vlevo a hned zase vpravo, jednosměrka jí moc nezajímá.... Je čas na vlastní úsudek. Vypínám nápovědu a řídím se citem. Trocha vzrušení, ale jsme na místě. Pustili jsme se směrem k věži, procházíme malebnými uličkami a dávám za pravdu bedekrům, město je opravdu zcela lidu prázdné. Je to až s podivem, že tak kouzelné místo plné starých hrázděných domů, plácků a náměstíček odolalo davu turistů.

Posledním dnešním cílem  je obec  Chablis (šabli), proslulá svým skvělým bílým vínem. Sama obec není ničím výjimečná, o to cennější jsou vinice na okolních kopcích. První pokus o zaparkování nevychází podle našich představ, je asi kilometr od obce, uprostřed malé industriální zóny. Popojíždíme tedy dál k vinařství, které nabízí parkování pro karavany. Ale má to jeden háček, do města jsou to dobré čtyři kilometry a to je moc. Bereme tedy za vděk první volbou, vracíme se na původní místo a vyrážíme do města. To je plné sklepů, vinařství a hospůdek, ale zdá se mi trochu neosobní, postrádám zde tu atmosféru předešlých městeček. Ale místo do vinařství, míří naše kroky k místnímu řezníkovi. Ochotná paní prodavačka nám francouzsky vysvětluje rozdíly mezi deseti terrinami. Snažíme se co to jde, ale víme prd. Francouzština je nad naše síly. To nakonec poznává i paní prodavačka a z teorie přechází do praxe, pokládá před nás jeden vzorek za druhým. To je řeč, které rozumíme lépe, než výkladu a tak v tašce mizí pár kousků, které spolu s dalšími druhy, nakoupenými včera, večer ochutnáme.

Touláme se po městě a já stále pokukuji po nějaké možnosti ochutnávky vín. Do oka mi padla krásná designová vinotéka, ovšem za ochutnávku šesti druhů vína chtějí 30€ . Tak na to jim sere bílý tesák.

Ale náhoda tomu chtěla, že jsme u řeky Serein , natrefili na malé vinařství sympatických manželů, kde jsme si konečně mohl v klidu přechutnat to proslulé víno. Navíc jsem měl tu čest, pít z panenského sběru. Odnášíme si pár lahví a opět se nám osvědčilo, jako již mnohokrát, neskákat na špek reklamní masírce a snažit se najít opravdu lokální záležitosti. A protože jsem se tak navnadil, neodolal jsem a po cestě batoh ještě doplňuji dalšími láhvemi. Teď mám v karavanu dva poklady, červené a bílé Grand Cru. Hned  po příjezdu domů, půjdou do archivu.
Večer jsme na stůl narovnali všechny ty nakoupené dobroty a pěkně se přejedli.

1. Toulky Francií - úvod a první zastávka - Alsasko                            http://petrhavranek1.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=553277

2. Toulky Francií - Burgundsko - Cluny                                                   http://petrhavranek1.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=553529

3. Toulky Francií - Burgundsko Beaune, Dijon                             http://petrhavranek1.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=554357

Autor: Petr Havránek | neděle 2.10.2016 18:00 | karma článku: 15,35 | přečteno: 539x

13.2.2024 v 6:12 | Karma: 8,29 | Přečteno: 168x | Diskuse| Cestování

27.1.2024 v 6:00 | Karma: 9,64 | Přečteno: 164x | Diskuse| Cestování

8.5.2023 v 11:25 | Karma: 16,81 | Přečteno: 843x | Diskuse| Cestování

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...