Novohradské Hory

Novohradské hory, malebný kraj s divokou přírodou a spletitou sítí stezek a cestiček, vedoucích hlubokými lesy, po hrázích rybníků, od vesnice k vesnici nebo jen tak končící uprostřed přírody.

Jako výchozí místo volíme obec Hojná Voda s velkým parkovištěm v centru obce, kam se s našimi bydlíky pohodlně vejdeme. Nad parkovištěm je hostinec, ve kterém dnes večer probíhají vepřové hody. Není tedy o čem přemýšlet, jdeme na prasátko. My i Krajícovi se činíme a na stůl nám postupně přistává tlačenka, jitrnička, koleno a jako zákusek palačinka s pohárem. Vše jsme poctivě podlévali pivem a na trávení i panákem "jégra". Myslím, že to byl solidní základ pro náš zítřejší výšlap na Kraví a Kuní horu. Díky včerejšímu dlabanci snídám neobvykle málo, ale víc, jak moje sytost, mi dělá starost počasí. Okolní lesy jsou zahaleny do mlhy a ta se ne a ne hnout z místa. Uvidíme, třeba  budeme mít štěstí a během cesty na vrchol Kraví hory se mlha rozplyne. Stoupáme k jedné z dominant Novohradských hor s vrcholem v 935m, jejíž původní název byl Kamenná hora a ke svému původnímu názvu přišla podle dobytka, který spásal kamenné pole, dnes zarostlé náletem. Je tak mizerná viditelnost, že máme co dělat, abychom našli skalní útvar Napoleonova hlava, a váháme, zda má vůbec smysl vystoupat na rozhlednu.

Ale co kdyby její 24m vysoký vrchol končil nad mlhou? Vyšlápli jsme v očekávání 130 schodů, abychom zjistili, že vidíme, že nic nevidíme.

Pokračujeme dál přes sedlo k dalšímu z vrcholů, Kuní hoře a po jejím úbočí zpět do Hojné Vody.

Kromě těchto dvou dominant je nedaleko pod osadou i obec Dobrá Voda, nesoucí název po pramenu vyvěrajícím pod Kraví horou, a jejíž dominantou je barokní kostel Panny Marie Nanebevzaté.

Do obce se dostáváme malou oklikou přes Paseky, osadu, kde trvale žije šest obyvatel a jedním z nich je i Robert Blíženec, soukromý zemědělec, který se snaží o obnovu zdejších luk a pastvin a trpělivě pracuje na krajinné architektuře. A právě u jeho dřevěné kapličky se zastavujeme a obdivujeme krásu místní krajiny. Dnešek byl poučný, krásný a plný nových zážitků.

Včera jsme byli kvůli špatnému počasí ochuzeni o pohled na okolí z rozhledny na Kraví hoře a dnes je šance na reparát. Hned od rána je jasná obloha bez mráčků. Než se ostatní vykulí z postelí, nazouvám si běžecké boty a vybíhám vzhůru k rozhledně, abych z jejího ochozu zhlédl krásy Novohradských hor a díky dobré viditelnosti i šumavské vrcholy Smrčina a Plechý.

Vracím se dolů právě včas, všichni jsou připraveni k odjezdu a v plné parádě. Nejedeme příliš daleko, jen do několik kilometrů vzdálených Nových Hradů, k parku Terčino údolí. Ten má pro svoje návštěvníky připraveno dvanáct 12 zastávek, z kterých nás nejvíce zaujaly-umělý vodopád na řece Stropnici, 500 let starý dub a tvrz Cukštejn.

Park prošel v minulých letech rekonstrukcí, ale peníze stačily pouze na třetinu z celé rozlohy a mimochodem, na rekonstrukci se zde podílí i již zmiňovaný pan Blíženec. Po návratu ke vstupní bráně vystavěné roku 1797, přejíždíme na hlavní parkoviště a jdeme vzhůru kopcem na prohlídku města, což je poněkud rychlá disciplína díky našim dětem, které nás tlačí do cukrárny. Vybrat ji nebylo těžké, protože ve městě je jen jedna, u brány před hradem, ale za to výborná. Po pohárech a dalších dobrotách si s dětmi měníme role. Tentokrát je tlačíme zase my a to na prohlídku hradu. Zpět k autům přicházíme se setměním a večer si zpříjemňujeme ochutnávkou vín z Mírova archívu. Ten pocit, když v pondělí ráno vstáváte a víte, že Vás nečeká cesta do práce, je k nezaplacení. Míříme přes hranice do sousedního Rakouska k městečku Schrems. Zde stojí zážitkové centrum Tajuplný odní svět a nutno podotknout, že to sousedé pojali grandiózně a všichni jsme z expozice nadšeni. Vše dotaženo do posledního detailu, včetně českých popisů a drobných radovánek pro děti.

Na areál navazují ještě trasy pro kola i pěší, my jdeme k rozhledně Himmelsleiter, což jsou takové schody do nebe, z jejichž ochozu je krásný výhled na celý přírodní park Hochmoor Schrems.

Myslím, že by se zde dalo vydržet i déle, ale na pořadu byla dětmi dlouho očekávaná návštěva bazénu. Přemísťujeme se se tedy do nedalekého Gmündu a jdeme se ohřát do slaných bazénů, vířivek a saun. Jediné, co nám kazí dojem, jsou ty davy lidí, je téměř nadlický úkol se propracovat k nějakému tomu lehátku, nemluvě o nějakém relaxu. Naštěstí se s přibývajícím časem bazén vylidňuje a my si konečně můžeme užít všeho do sytosti. Počasí si s námi zahrává, včera krásně, dnes zase oblačno s deštěm. Ráno mžouráme ven z okénka karavanu a na žádnou túru po okolí to nevypadá. Místo toho tedy bereme za vděk městem České Budějovice a skvělým obědem u našich přítel v indické restauraci. Stylovou tečkou končíme naše putování po našem rodném kraji, který nás stále nepřestává překvapovat.

Autor: Petr Havránek | pondělí 8.5.2017 17:00 | karma článku: 15,84 | přečteno: 821x

Pražský půlmaraton

Občas vyměním cestovatelské boty, za ty běžecké. Ale i výlet do Prahy, byť za sportem, by se mohl počítat mezi cestování, ne?

1.5.2024 v 11:46 | Karma: 8,93 | Přečteno: 120x | Diskuse| Cestování

13.2.2024 v 6:12 | Karma: 8,29 | Přečteno: 169x | Diskuse| Cestování

27.1.2024 v 6:00 | Karma: 9,66 | Přečteno: 166x | Diskuse| Cestování

5.9.2023 v 6:00 | Karma: 22,75 | Přečteno: 699x | Diskuse| Cestování

6.8.2023 v 8:00 | Karma: 17,43 | Přečteno: 682x | Diskuse| Cestování

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste

4. května 2024

Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva

3. května 2024  21:23

Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...

Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt

3. května 2024  19:28,  aktualizováno  21:13

Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...