Chlum u Třeboně

Chráněná krajinná oblast Třeboňsko, je ideálním cílem pro cyklisty, kteří si chtějí užít pohybu, přírody a zároveň nekonečných rovinek, vedoucích po staletých hrázích rybníků, proplétajících se lesy a mokřady.

Před námi je slunečný víkend, přímo ideální na kola. Teď jen vybrat místo pro kempování a trasy. Jako nejlepší se mi jeví Chlum u Třeboně a rybník Hejtman. Odtud je to kousek jak na Třeboňsko, tak i k našim jižním sousedům, do Rakouska. Okolo rybníka jsou dva obrovské kempy, budící svou úrovní a rozlohou hrůzu a několik dalších, malých. My vybíráme kemp Kapřík. Je to spíš chalupa se zahradou a chatkami, než v pravém slova smyslu kemp. Ale o to víc je útulnější. Je květen, nedá se tedy počítat s teplými večery, ale dnes je opravdu zima. S radostí přijímáme pozvání pana domácího pod pergolu a u piva probíráme trasy na zítřejší výjezd. Je rozhodnuto, pojedeme na jih, za hranice. Ráno ospale žmourám z okna a vyhlížím počasí. Je to skvělé, předpověď vychází. Vyzbrojeni mapou ,vyrážíme ke tři kilometry vzdálenému hraničnímu přechodu, dáváme se vlevo a podél hranice míříme do městečka Haugschlag. K mému překvapení jedeme po krásných lesních cestách, které bych v těchto místech neočekával. Ale jsme na hranicích, kde několik desítek let probíhala studená válka, místo bylo střeženo z obou stran, tak se není čemu divit. Uvidíme, v jakém stavu budou vojenské silničky na naší straně. Projíždíme Haugschlagem a napojujeme se na stezku vedoucí do Nové Bystřice, kde podruhé překračujeme hranice. Jsme v samém srdci České Kanady. Tentokrát jedeme po hraničních silničkách, podél bývalých hlásek, směrem na Peršlák, kde z bývalé vojenské roty, vznikl pension.

A ještě jedna zajímavost nás čeká - Kámen republiky. Před budovu tehdejší finanční stráže ho v roce 1938, při mobilizaci, umístili čeští vojáci. Do pískovcového kamene vytesali tehdejší podobu Československé republiky, tedy i se Slovenskem a Podkarpatskou Rusí, s nápisem: „Naše je a naše zůstane 1938“. Pak ale přišli němečtí vojáci, kteří k textu doplnili ironickou poznámku: „Bis wir kamen 1938 (Než jsme přišli my.).“

V nejsevernějším cípu Rakouska obědváme a s těžkými nohami a plným žaludkem, míříme zpět k Hejtmanu. V nohou máme 55 km a jsme příjemně unaveni. Večer nás ze samoty vysvobozuje bratr, máme alespoň záminku, proč rozdělat gril a načít lahev vína. Na druhý den jsme měli v plánu trasu na druhou stranu, na Třeboňsko, ale bratr s rodinou jsou bez kol. Proto měníme plány, místo cyklistických treter, si nazouváme pohory a jdeme hledat nejbližší viklan, který se má nacházet blízko hranic, nedaleko hraničního přechodu. K mému překvapení viklan nacházíme poměrně brzo a dochází na lámání chleba.

Děti jsme pro dnešek motivovali tím, že kámen, ležící jen malou ploškou na podložce, mohou rozkývat. Pokus střídá pokus a ani síla nás dospělých s kamenem nepohnula. Škoda. Snad příště a jinde.

Autor: Petr Havránek | neděle 26.2.2017 19:00 | karma článku: 11,84 | přečteno: 656x

Pražský půlmaraton

Občas vyměním cestovatelské boty, za ty běžecké. Ale i výlet do Prahy, byť za sportem, by se mohl počítat mezi cestování, ne?

1.5.2024 v 11:46 | Karma: 9,36 | Přečteno: 129x | Diskuse| Cestování

13.2.2024 v 6:12 | Karma: 8,29 | Přečteno: 169x | Diskuse| Cestování

27.1.2024 v 6:00 | Karma: 9,66 | Přečteno: 166x | Diskuse| Cestování

5.9.2023 v 6:00 | Karma: 22,75 | Přečteno: 699x | Diskuse| Cestování

6.8.2023 v 8:00 | Karma: 17,43 | Přečteno: 682x | Diskuse| Cestování

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Poslance SPD jsem zbil já, přiznal se 17letý mladík. Došlo k dalšímu ničení

5. května 2024  11:22,  aktualizováno  20:49

Drážďany v sobotu zaznamenaly další předvolební útok. Tentokrát šlo o stánek protiimigrační...

Strach z migrace i rebelie proti levici. Mladí Němci se přiklánějí k AfD

5. května 2024  20:15

Čekali byste, že mladí Němci volí hlavně Zelené nebo jiné levicové strany? Omyl Roste podíl těch,...

Méně teorie a faktů, více praktických znalostí. Blíží se reforma školních osnov

5. května 2024

Premium Ministerstvo školství chystá změnu toho, co a hlavně jak by se měli žáci na základních a středních...

Usnul za volantem a srazil lidi na chodníku. Pro ženu a dítě letěl vrtulník

5. května 2024  19:10,  aktualizováno  19:48

V Kostelní Lhotě na Nymbursku vjel v neděli odpoledne řidič osobního auta na chodník, kde srazil...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...