Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pohoří Rax - Preiner Wand (1.783 m n.m.)

Pohoří Raxaple, nejvýchodnější výběžek Alp, nabízí nepřeberné množství turistických cest a možností pro aktivní odpočinek.

Týden se přehoupnul do své druhé poloviny a se mnou už zase šijí všichni čerti. Navíc se po několika týdnech umoudřilo počasí, zamračená obloha velí na ústup a slunce se ukáže v své plné jarní kondici. Tomu nejde odolat! Vyrazím stůj, co stůj, třeba i sám. Teď se jen rozhodnout kam zamířím, ale i tento rébus má rychlé řešení. Kvůli sněhové pokrývce to budou kopce pod 2 000 m n.m. a v dojezdové vzdálenosti do čtyř hodin. Lovím v databázi zajištěných cest, porovnávám jejich obtížnosti, délky a z nabídky mi začíná nejlépe vycházet pohoří Raxaple, jihozápadně od Vídně, kde bych se mohl nad městečkem  Prein an der Rax vyřádit hned na třech ferratách. To je přesně ono, co hledám a navíc má v sobě tato volba ještě jeden benefit. Tím je nedaleké jezero Neusiedler see a městečko Podersdorf am see. Ptáte se proč? Odpověď je jednoduchá, důvodem mého zájmu o tuto lokalitu, je víno od našeho oblíbeného vinaře Slobody, které bychom rádi nabídli svatebním hostům. Ne, bez obav, já se nežením, ale svatba opravdu bude. Povedu k oltáři naší Lenču! Plán je hotov, mohu vyrazit.

Do navigace si volím souřadnice parkoviště nad městečkem a budu doufat, že na lesním plácku najdu místo pro můj karavan. Po čtyřech hodinách jízdy jsem u cíle a přede mnou jsou poslední dva kilometry cesty kamsi vzhůru do lesů. Asfaltová silnička se pomalu zužuje a končí u posledního statku, dál je jen šotolina se sklonem minimálně 20%. Kde je to parkoviště? Ptám se sám sebe. Jestli se skrývá na horizontu prašné cesty, tak mě čeká malé pozdvižení. Vystupuji z karavanu a jdu na obhlídku terénu. Opravdu. Je to tak, až tady nahoře jsou malé zálivy podél cesty, ale ten jejich sklon je hrozivý. Navíc prudké šotolinové stoupání není nic pro mého čtyř tunového drobečka. Ale co teď s tím? Nejbližší parkoviště je až dole ve městě, což pro zítřejší cestu ke skalám znamená poctivou hodinu šlapání navíc. Nic, zkusím to a uvidíme. Zařazuji první rychlostní stupeň a opatrně posouvám karavan do kopce. Kola tu a tam podklouznou, ale na horizont jsem se vyškrábal, teď ještě nacouvat na okraj lesa a z nejhoršího jsem venku. I to jsem zvládl, ale dobrý pocit z toho nemám. Karavan se hrozivě naklání na bok. Zkusím sklon eliminovat nájezdem na klíny a uvidíme. Hotovo. Ovšem s výsledkem, který bych za normálních okolností vyhodnotil, jako nedostačující. Usazuji se do sedačky a zkouším lehkým pohoupáním stabilitu karavanu a zdá se, že převrácení na bok už nehrozí. Není to sice ideální, ale pro jedno vyspání to vydržím.

Noc jsem přečkal spánkem tenkým, jako nit a stálou kontrolou stability karavanu. O to víc se teď po ránu těším, až opustím nakloněnou rovinu a vyrazím vstříc skalám. Vysoko nade mnou se v ranním slunci odráží vrcholový kříž Preiner Wandu (1783 m n.m.), ke kterému bych se rád vyšplhal přes ferratu Haidsteig. Cesta tam i zpět, by mi měla zabrat něco kolo šesti hodin. První část vede pohodlnou pěšinou lesem až pod první rozcestník, tady už mám na výběr ze dvou možností. Buď k vrcholu dojít po zajištěné cestě Preinerwandsteig kategorie A/B, nebo pokračovat traverzem dál, až k nástupu na Haidsteig C/D. Držím se plánu a uhýbám vlevo na pěšinu Holzknechtsteig, která brzo ústí do otevřeného prostoru pod skálou a vine se dál suťovým polem vzhůru k hřebeni. Očima kontroluji ploché skály nade mnou a hledám nástup na ferratu. Ale dřív než uvidím ocelové lano, doléhá k mým uším charakteristický zvuk karabiny, klouzající po lanu. Jsem na místě. Nad hlavou se mi houpe jen tří členná skupinka lezců, jinak pusto, prázdno. Po necelé hodině chůze na sebe navlékám výstroj a už se chytám prvního skalního výstupku. Stoupám opatrně a zkouším, jak moc drží moje bolavá záda. Zůstat tu někde zkroucený bolestí a navíc sám, by nebylo to pravé ořechové. Ale zdá se, že mě bolest nijak zvlášť neomezuje. Sláva.

První úsek je hodně vzdušný a přivádí mě na malou plošinu s otevřeným výhledem na údolí Preinu, kde se někde v dáli krčí můj karavan. Do druhého úseku nastupuji přes ocelový žebřík a po dlouhém traverzu jsem u další plošiny-Černá Madonna. Zde se mi pro změnu otvírá pohled na severní stranu pohoří, pokrytou z velké části sněhovou pokrývkou. Jak vidno, zima se stále drží zuby, nehty u vlády nad horami. Poslední část ferraty je pro mě tou nejatraktivnější. Vede vysokým skalním komínem, ústícím téměř na vrcholu hory.

Ale pro fotografii vrcholového kříže si ještě musím dojít několik set metrů po hřebeni. Jsem tady! Ze svého pomyslného seznamu si škrtám Preiner Wand, vrchol hory s panoramatickým výhledem do širokého okolí.

Je lehce po poledni, proto je nejvyšší čas na malý oběd, na který sejdu k chatě Seehütte, západně od vrcholu. Gulášovka i pivo mi přišly k chuti a po krátkém oddychu je čas pro návrat. Do údolí vede buď pohodlná Göbl-Kühn Steig, nebo náročnější Holzknechtsteig, po které jsem ráno stoupal k ferratě. Vybírám tu obtížnější cestou přes sudiště hlavně pro to, abych zkusil najít nástup na třetí, nejobtížnější ferratu Königschusswand Steig. To pro případ, že bych se do těchto míst ještě vrátil, protože dnes se na skálu už pouštět nebudu. Nechci riskovat na ferratě obtížnosti D/E případné problémy se zády.

Zpět u karavanu jsem přesně po šesti hodinách, takže můj odhad se splnil přesně do puntíku. Bohužel došlo k tomu, čeho jsem se obával. Karavan je na těsno „obklíčen“ parkujícími auty, čímž se mi výrazně zmenšil manévrovací prostor pro vyjetí. Prakticky jedinou možností, jak vyjet ven, je překonat hluboký rigol. Ale já nemám jeep! S karavanem si tak akorát utrhnu nárazník. Z bryndy mi nakonec pomáhá dřevěná kulatina, kterou jsem rigol vyplnil a s úspěchem tak vyjel z řady aut. Dřevo tu měl naskládané některý ze statkářů, proto by se slušelo uvést zase vše do původního stavu. Ale má to jeden háček. Karavan se i po zabrzdění nepatrně sune šotolinou dolů z kopce. Tak to riskovat nebudu! V duchu se statkáři omlouvám a upaluji dolů na asfalt. V Prein an der Rax přichází okamžik, kdy se musím rozhodnout, zda pojedu domů, nebo naopak, zamířím dál na východ k Neusiedler see. Podle navigace je to jen hodinová zajížďka a to je únosné. Po cestě k jezeru si představuji zbytek dnešního dne a ten plán nemá trhliny. Posuďte sami: Slunce, modrá obloha, můj karavan zaparkovaný hned u vinařství Sloboda, naladěná televize ke sledování semifinále MS v ledním hokeji a chlazená lahev ryzlinku v lednici. V Podersdorf am see mířím neomylně k vinařství, kde parkuji na čerstvě posekané trávě, a zdá se, že plán došel k naplnění. Chyba! Čáru přes rozpočet mi dělá obsluha vinotéky, když mi oznamuje, že mají úplně plno. „Co? Jak plno. Vždyť je tu spoustu místa“, snažím se zvrátit nepříznivou situaci na moji stranu. „Zaparkuji jen tady na kraji, koupím si nějaké kartony vašeho vína a ráno brzo odjedu“. „Ne, bohužel“. Zní strohá odpověď, která mě v tom okamžiku uvrhuje do deprese. Ale je tu ještě jedna šance. Nedaleko odsud je ještě jedno vinařství, u kterého je STLP pro karavany. Tam se určitě chytím. I tato naděje záhy zhasíná. Také plno! Mísí se ve mně zoufalost, vztek i bezradnost. Co mám teď udělat? Zajet do kempu, nebo najít nějaké odlehlé parkoviště? Ale to už ztratí ten náboj. Koupit tedy alespoň víno, kvůli kterému se sem takovou dálku táhnu? To rozhodně ne! Oni mě vypoklonkovali a já jim udělám kšeft? Ne! Víš co, milé Neusiedler see vlez mi na záda. Jedu domů.

A tak se i stalo. Místo oddychu, popíjení vína a sledování hokeje mě čeká čtyř hodinová cesta domů. Tak takhle jsem si závěr dne opravdu nepředstavoval.

Autor: Petr Havránek | úterý 4.6.2019 8:54 | karma článku: 11,16 | přečteno: 635x
  • Další články autora

Petr Havránek

Přírodní park Fanes-Sennes

Sotva nám stačily oschnout stoupací pásy a už míříme na další zastávku naší skialpové tour. Tentokrát to bude jihotyrolská část Dolomit, přírodní park Fanes.

13.2.2024 v 6:12 | Karma: 8,29 | Přečteno: 168x | Diskuse| Cestování

Petr Havránek

Lechtálské Alpy, Bach.

Pro otevření letošní skialpové sezóny si vybíráme západní kout Rakouska, Lechtálské Alpy s úzkými údolími a strmými vršky kopců, sahající vysoko nad dva tisíce metrů.

27.1.2024 v 6:00 | Karma: 9,64 | Přečteno: 164x | Diskuse| Cestování

Petr Havránek

Turecko, výstup na Ararat 5.137 m n.m.

Většina turistů míří do Turecka za mořem a památkami, my vybočíme z řady. Naším cílem je východ země a bájná hora Ararat.

5.9.2023 v 6:00 | Karma: 22,59 | Přečteno: 695x | Diskuse| Cestování

Petr Havránek

Grossglockner trochu jinak...

Nejvyšší horu Rakouska není třeba dlouze představovat. Na jejím vrcholu jsem stanul v roce 2019, tehdy v plné lezecké výzbroji. Tentokrát to celé bude trochu jiné...

6.8.2023 v 8:00 | Karma: 17,43 | Přečteno: 681x | Diskuse| Cestování

Petr Havránek

Azorské ostrovy

Azorské ostrovy, devět perel navlečených na atlantickém náhrdelníku. Nespoutaná příroda a ráj pro vyznavače outdoorových aktivit. Tak lze krátce charakterizovat autonomní území Portugalska.

8.5.2023 v 11:25 | Karma: 16,81 | Přečteno: 843x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Langšádlová končí ve vládě. Méně podle šéfky TOP 09 myslela na prezentaci

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  14:28

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy jako ministryně pro vědu a výzkum. Jméno...

Ministerstvo vyčlenilo vakcíny pro těhotné. Válek apeluje na přeočkování dětí

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  14:24

V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. „Registrujeme 956 nových případů,“ řekla...

Trumpova bulvární odysea. Jeho věrní z něj dělali nadsamce, soupeře likvidovali

25. dubna 2024  14:10

Premium Aktuální soud s Donaldem Trumpem, ve kterém se propírají i jeho opakované zálety, je unikátní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 221
  • Celková karma 8,97
  • Průměrná čtenost 729x
Občasný cestovatel, který svými nápady"ničí" dovolené své rodině i přátelům. Moto je : I cesta je cíl".

Seznam rubrik