Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Přírodní park Sölktäler

Přírodní park Sölktäler je klenotem Nízkých Taur a skrývá v sobě netušené zážitky z velehor. Pro milovníky divoké přírody je to doslova ráj.

Někdy se věci stanou sami od sebe, tak trochu náhodou a prožitky, které s sebou přinesou, se vepíšou hluboko do paměti a přesně tohle je případ mé návštěvy NP Sölktäler. Ale hezky postupně…

Blíží se víkendové dny a s nimi i dlouho plánované zahájení lyžařské sezóny na ledovci. Předpověď počasí je skvostná, sněhu dostatek a tak si svoji hlavu pomalu převracím z letního, do zimního módu a těším se na první oblouky zaříznuté do sněhové pokrývky. Jenže s koncem týdne se mi rozpadá posádka, Jenda má před sebou první zápočet a tak musí dát přednost biflování, čímž pádem mě nechává ve štychu. Sakra, říkám si v duchu, když už je jasné, že na rozhodnutí, zda odjet na Hintertux zůstanu sám a to je přesně ten okamžik, který nesnáším. Moc bych chtěl jet, ale zároveň si vymýšlím důvody, proč je to hloupost-ta dálky, budeš tam sám…Kolikrát já už tohle prožil! Dobře, nepojedu nikam, vždyť za čtrnáct dní nás čekají skialpy na Stubai a tam si užijeme sněhu až nad hlavu. Je rozhodnuto a mě se ulevuje, jenže večer mi opět skočí do hlavy brouk a vrtá mi v ní tak dlouho, až otvírám stránky jedné skupiny horských nadšenců a začínám virtuálně brouzdat po horách. A vida, kluci jedou na jeden den do Nízkých Taur, to nevypadá zle a navíc výšlap do 2.599 m na Grosser Knallstein je velkou výzvou. Tak dobře, vyhodím zase lyže z karavanu a nabalím zpět batoh a boty. Vyjedu v pátek odpoledne do Sankt Nikolai am Sölktal, kde na parkovišti přespím a počkám na ostatní, kteří dorazí v sobotu okolo osmé hodiny ranní. Cestu na jih bych už „mohl vyučovat“, jedu tím směrem snad po sté, ale dnes mám hned na začátku malé zpestření a tím je nefunkční Gobox. Projíždím pod mýtnými bránami potichu, jako myška, žádné pípnutí z krabičky a to nevěští nic dobrého, což mi nakonec potvrzuje i obsluha čerpací stanice, kam z nutnosti zajíždím, strohým „ Box ist kaputt“. Naštěstí stačí pouhá výměna krabičky, za krabičku a frčím setmělou krajinou dál, až k bráně NP Sölktäler, do Stein am Enns a začínám nabírat výškové metry k Sölkpass. Je tma jak v pytli, takže z okolní přírody nevidím z hola nic a jen se mohu domnívat, jak pěknými místy se silnice klikatí. Po čtyřech hodinách jsem na místě, karavanem se uvelebuji v rohu parkoviště a jdu si prohlédnout malou vísku, která se mi pro tuto noc stane domovem. Podél potoka Bräualmbach je rozeseto několik domů, hospoda a kostel, to je všechno. Doslova konec světa. Teplota se mezitím dostala mírně pod nulu a tak spěchám zpět do vyhřátého karavanu, abych se zachumlal pod peřinu a nabral sílu na zítřejší výšlap.

Vstávám, za okny je tma, pomalu se dostávám do ranního rytmu a po očku sleduji hodiny, abych byl připraven na včasný odchod. Přeci jenom nás čeká převýšení 1.500m, přičemž dochozí čas na vrchol je pět hodin a když k němu přičtu nějakou tu dobu strávenou u vrcholového kříže a cestu zpět, je jasné, že dolů budeme přicházet na čelovky. Parta přijíždí na čas a na jejich výrazu tváře je vidět, že toho na dnešek moc nenaspali, ale odhodlání zdolat nejvyšší kopec Gr.Knallstein, je nezpochybnitelné a tak se společně pouštíme po trase 791 úbočím údolí vzhůru k cíli. První hodinu jdeme lesem a na slepo, protože vrchol se před námi stále úspěšně skrývá, až v okamžiku, kdy se naše stezka několikrát prokřižuje přes polní cestu, se před námi objevuje osluněný skalní masiv, jehož krásu si na plno vychutnáváme na louce u lovecké chaty Kaltherberghütte.

Chata je sice zavřená, ale i tak se tu myslí na nás zpozdilé turisty, ve dřevěném korytě se chladí pod tekoucí vodou pivo a nealko, a je na každém z nás, aby po vypití nápoje, vhodil patřičný obnos do kasičky. Skvělé, ale k nám domů nepřenositelné, tak daleko jsme se ještě nedostali. Díky časovému presu musíme odolat lákavé nabídce a po louce přecházíme do modřínového porostu, který se s výškou mění v kosodřevinu. Ale to už jdu sám. Ne, že by mě parta vypudila, ale chtěl jsem jít svým tempem a tak jsem nechal ostatní za sebou, a dál půjdu sám. Cestička se klikatí přes potoky a zamrzlé mokřady, až mě dovádí k jezeru Unterer Klaftersee 1.884 m a já se ocitám v pohádce. V jezeře se zrcadlí majestátný vrchol na blankytně modrém pozadí jasného nebe, a kdyby to nebylo skutečné, musel bych si to vymyslet. A abych se mohl ještě více nasytit tím vším, co mě obklopuje, stezka pokračuje nad jezero a nechává mě shlédnout do lůna horského kotle.

Míjím ještě Oberer Klaftersee a nevím kam dříve s očima, když v tom zvedám hlavu a údivem téměř přestávám dýchat. Jsem tu zcela sám, obklopen horskými velikány, ostrými skalami, vrcholy i průrvami, to vše se teď v plné síle odehrává přímo přede mnou. Ta síla okamžiku, samota a nicotnost mé osoby je nekonečná. Každý krok si vychutnávám a snažím se, aby se mi tyto chvilky otiskly hluboko do paměti. Vím, působí to jako klišé, ale vem to čert, já to opravdu zažívám!

A to není ani zdaleka konec, ještě mě čeká pohled z úbočí skalního převisu na jezero Weißensee 2.229 m a poslední stoupání na vrcholový hřeben. Tohle si opravdu musím užít! Po třech a půl hodinách jsem na vrcholu! Ty fascinující výhledy na Dachstein a sněhem pokryté vrcholky Schladmingských a Wölzských Taur jsou jen pro mě. Nezapomenutelné!

Obloha je sice bez mraků, ale fouká studený vítr, který se do mě nekompromisně zakusuje, a tak na sebe navlékám všechno, co jsem si s sebou přinesl a usedám na kámen, abych snědl svačinu a nabral trochu sil. Netrvá to ani půl hodinu a už se do mě dává zima, proto se loučím posledním pohledem po horizontu a začínám sestupovat dolů.

Hned pod úbočím narážím na mojí skupinu, kterou teprve vrchol čeká, rychle zaháním myšlenku se s nimi ještě otočit zpět a klesám dál do Sankt Nikolai am Sölktal. Po šesti a půl hodinách jsem u karavanu, plný zážitků a pocitů, které byly opravdu silné. A právě díky tomu se emotivně rozhoduji si pobyt v horách ještě prodloužit o den, jen se přesunu o několik údolí na sever k Hinterstoderu a zítra vylezu na Kleiner Priel.

Autor: Petr Havránek | středa 21.11.2018 7:00 | karma článku: 15,64 | přečteno: 545x
  • Další články autora

Petr Havránek

Přírodní park Fanes-Sennes

Sotva nám stačily oschnout stoupací pásy a už míříme na další zastávku naší skialpové tour. Tentokrát to bude jihotyrolská část Dolomit, přírodní park Fanes.

13.2.2024 v 6:12 | Karma: 8,29 | Přečteno: 168x | Diskuse| Cestování

Petr Havránek

Lechtálské Alpy, Bach.

Pro otevření letošní skialpové sezóny si vybíráme západní kout Rakouska, Lechtálské Alpy s úzkými údolími a strmými vršky kopců, sahající vysoko nad dva tisíce metrů.

27.1.2024 v 6:00 | Karma: 9,64 | Přečteno: 164x | Diskuse| Cestování

Petr Havránek

Turecko, výstup na Ararat 5.137 m n.m.

Většina turistů míří do Turecka za mořem a památkami, my vybočíme z řady. Naším cílem je východ země a bájná hora Ararat.

5.9.2023 v 6:00 | Karma: 22,59 | Přečteno: 695x | Diskuse| Cestování

Petr Havránek

Grossglockner trochu jinak...

Nejvyšší horu Rakouska není třeba dlouze představovat. Na jejím vrcholu jsem stanul v roce 2019, tehdy v plné lezecké výzbroji. Tentokrát to celé bude trochu jiné...

6.8.2023 v 8:00 | Karma: 17,43 | Přečteno: 681x | Diskuse| Cestování

Petr Havránek

Azorské ostrovy

Azorské ostrovy, devět perel navlečených na atlantickém náhrdelníku. Nespoutaná příroda a ráj pro vyznavače outdoorových aktivit. Tak lze krátce charakterizovat autonomní území Portugalska.

8.5.2023 v 11:25 | Karma: 16,81 | Přečteno: 843x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

EU se od zemí jako Česko naučila hodně o Kremlu i Putinovi, řekla Leyenová

26. dubna 2024  18:09,  aktualizováno  18:29

Díky hořkým zkušenostem, které mají země ze středu a východu Evropy se Sovětským svazem, se...

Zkusil unést hocha ze školky, vydával se za jeho matku. Mladík dostal rok vězení

26. dubna 2024  18:16

Nejprve telefonicky a poté i osobně se čtyřiadvacetiletý muž snažil vynutit si vydání chlapce z...

Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat

26. dubna 2024  17:24

Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...

V bytě mám cizího muže, volal majitel strážníky. Vetřelce našli v posteli s pivem

26. dubna 2024  17:05

Neznámý návštěvník se ve čtvrtek odpoledne objevil muži v bytě na českobudějovickém sídlišti Máj....

  • Počet článků 221
  • Celková karma 8,29
  • Průměrná čtenost 729x
Občasný cestovatel, který svými nápady"ničí" dovolené své rodině i přátelům. Moto je : I cesta je cíl".

Seznam rubrik