Žďár nad Sázavou a okolí

12. 06. 2017 7:00:00
O Žďárských Vrších a Žďársku jsme slyšeli mnoho pěkného a doposud jsme tento kraj objížděli oklikou. Je čas to napravit.

Najít nějaké pěkné místo pro volné stání, by asi nebyl v tomto kraji problém, ale my dáváme tentokrát přednost kempu Pilák u stejnojmenné vodní nádrže, který je nedaleko centra města a navíc u vody. Což se může o víkendu hodit. Při prohlídce kempu na Google mapách se mi zdálo, že nebude nouze o místo, ale teď když stojíme před bránou a vidíme před sebou tu spoustu chatek a na pevno zakotvených karavanů, měním názor. Doslova hlava na hlavě. Od recepční dostáváme zelenou, což automaticky neznamená jistotu místa, respektive rovného místa, kam bychom mohli karavany zaparkovat a přitom se nebát, že večer spadneme z postele. Stojí to sice trochu nervů, ale nakonec se nám daří naše miláčky postavit přímo skvěle a téměř u vody. Mohlo by to mít svoji výhodu, ale to by se vodní nádrž nesměla podobat svojí barvou fotbalovému hřišti. Je jasné, že z koupání nic nebude. O to víc se na zítra můžeme soustředit na stavby Jana Blažeje Santiniho.
Sobota je pod velením Míry, který nám naplánoval sportovně vzdělávací den. Nejprve historie, stavby a potom trocha té cyklistiky. Nemůžeme začít jinde, než nejslavnější stavbou Jana Blažeje Santiniho, kostelem sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře. Památkou zapsanou na Seznamu světového dědictví UNESCO.

My staří dílo obdivujeme, děti zívají nudou. To znamená, že musíme nepatrně změnit program a další prohlídku staveb slavného stavitele, nechat až na závěr dne. Kdybychom tak neučinili, hrozí dětská vzpoura a vidět jejich otrávené obličeje po zbytek dne, není dobrá taktika. Nuže, vyrážíme prozkoumat Žďárské vrchy.

Motivační cílem je Salon Expres Vagon v obci Polnička, uprostřed luk, nedaleko Stříbrného rybníka. Zde parta nadšenců vybudovala malou železnici s dětským vláčkem a další spoustou atrakcí. To byla sázka na jistotu, která vyšla.

Při cestě zpět zkoušíme s Mírou ostatním nadhodit možnost dokončení ranního plánu, ale podle očekávání jsme narazili. Zanecháváme holky s dětmi v kempu a do areálu cisterciáckého kláštera, vyrážíme sami. Člověk si ani neuvědomuje, jak moc zasáhlo barokní stavitelství do podoby naší krajiny.

V neděli ráno přejíždíme na malé lesní parkoviště u Herálce a naše kroky vedou k nejvyššímu vrcholu Žďárských vrchů, skalnímu útvaru Devět skal. Jde o poměrně malý útvar s devíti věžemi, přičemž na jedné z nich je vyhlídka, z které jsou vidět i vrcholky Krkonoš. Tím končí náš výlet na Ždársko a my si slibujeme, že se do těchto míst v budoucnu jistě vrátíme.

Autor: Petr Havránek | pondělí 12.6.2017 7:00 | karma článku: 10.69 | přečteno: 327x

Suchdol nad Lužnicí

Když se manželka svěří svým kamarádkám, že na víkend vyráží s rodinou do Paříže, může to u některých vyvolat i závist, ale jen co dodá, že se nejedná o velkoměsto na Seině, ale o kemp nedaleko Suchdola nad Lužnicí, vše je jinak...

21.8.2017 v 7:00 | Karma článku: 10.92 | Přečteno: 295 | Diskuse

Hinterstoder-Wurzelalm, Rakousko

Navštívit Tauplitz a projít se okolo jezer na největší jezerní náhorní plošiny v Evropě, mám v plánu jíž dlouho a zdá se, že právě teď nadešel ten správný čas k jeho návštěvě. Ale ne vždy vše vyjde podle plánu...

12.8.2017 v 8:00 | Karma článku: 12.95 | Přečteno: 378 | Diskuse

Řeka Salza

O řece Salze, jsem toho od svých známých a kamarádů slyšel tolik zajímavého, že moje srdce poskočilo, když jsem dostal pozvání od přátel, jet s nimi tuto řeku. Neváhal jsem ani minutu a začal shánět potřebné vybavení.

7.8.2017 v 7:00 | Karma článku: 12.99 | Přečteno: 394 | Diskuse

Novohradsko

Konec týdne je hektický, žehlím samé průšvihy a jediné, co mě drží nad vodou je fakt, že víkend strávím na kole s partou kamarádů v oblíbených Novohradských horách.

31.7.2017 v 7:00 | Karma článku: 12.29 | Přečteno: 346 | Diskuse

Jiří Jurčák

Ligurie potřetí, aneb „proč my nejezdíme do Chorvatska“

Nedávno jsem tady četl zajímavý článek od kolegy blogera, ve kterém se snažil, pokud možno objektivně, porovnat dovolenou v Chorvatsku a Itálii. Ten první důvod shrnuje docela výstižně dokument pana Remundy Obnažený národ.

22.8.2017 v 8:18 | Karma článku: 9.03 | Přečteno: 235 | Diskuse

Ervín Dostálek

Místo báječné k narození - 207: Ve Walesu z hradů a vrcholků hor do skoro italské vesnice

Bláznivý sen uskutečněn. U ústí "ledovcové řeky" Dwyryd do Průlivu sv. Jiří ve Walesu vznikla vesnička jakoby ze Středomoří. Nechal ji postavit potomek prvního nositele titulu Prince of Wales Owaina Gwynedda Clough William-Ellis..

22.8.2017 v 7:25 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 32 | Diskuse

Lucie Menclíková

To je dost, táto, žes mě konečně taky někam vyvez

Jak Jason slíbil, tak se taky stalo. Dvoudenní výlet - jupííí! Jedeme až úplně na jih do Bluffu - nejjižnější město na Jižním ostrově, proslulý vynikajícíma ústřicema (FUJ, těch já se teda určitě zdržím).

21.8.2017 v 14:33 | Karma článku: 14.52 | Přečteno: 483 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Ke zpožděnému letu z Hurghady

Jako relativně častý klient společnosti Travel Service na linkách mezi Prahou a některými z rudomořských letišť v Egyptě jsem věnoval pozornost dění kolem zpožděného letu Hurghada – Bratislava.

21.8.2017 v 12:40 | Karma článku: 13.57 | Přečteno: 1085 | Diskuse

Petr Kahanek

Land Ho! Island & Faerské ostrovy, 1. část

"Lodí? Proč lodí?" Vlastně úplně neumím říct. Protože jsem chtěl zažít ten pocit, kdy je všude kolem kam oko dohlédne jen voda. Protože se tak dají udělat Island i Faery přijednom. Protože nesnáším přestupy a smýkání zavazadel...