Chlum u Třeboně

26. 02. 2017 19:00:00
Chráněná krajinná oblast Třeboňsko, je ideálním cílem pro cyklisty, kteří si chtějí užít pohybu, přírody a zároveň nekonečných rovinek, vedoucích po staletých hrázích rybníků, proplétajících se lesy a mokřady.

Před námi je slunečný víkend, přímo ideální na kola. Teď jen vybrat místo pro kempování a trasy. Jako nejlepší se mi jeví Chlum u Třeboně a rybník Hejtman. Odtud je to kousek jak na Třeboňsko, tak i k našim jižním sousedům, do Rakouska. Okolo rybníka jsou dva obrovské kempy, budící svou úrovní a rozlohou hrůzu a několik dalších, malých. My vybíráme kemp Kapřík. Je to spíš chalupa se zahradou a chatkami, než v pravém slova smyslu kemp. Ale o to víc je útulnější. Je květen, nedá se tedy počítat s teplými večery, ale dnes je opravdu zima. S radostí přijímáme pozvání pana domácího pod pergolu a u piva probíráme trasy na zítřejší výjezd. Je rozhodnuto, pojedeme na jih, za hranice. Ráno ospale žmourám z okna a vyhlížím počasí. Je to skvělé, předpověď vychází. Vyzbrojeni mapou ,vyrážíme ke tři kilometry vzdálenému hraničnímu přechodu, dáváme se vlevo a podél hranice míříme do městečka Haugschlag. K mému překvapení jedeme po krásných lesních cestách, které bych v těchto místech neočekával. Ale jsme na hranicích, kde několik desítek let probíhala studená válka, místo bylo střeženo z obou stran, tak se není čemu divit. Uvidíme, v jakém stavu budou vojenské silničky na naší straně. Projíždíme Haugschlagem a napojujeme se na stezku vedoucí do Nové Bystřice, kde podruhé překračujeme hranice. Jsme v samém srdci České Kanady. Tentokrát jedeme po hraničních silničkách, podél bývalých hlásek, směrem na Peršlák, kde z bývalé vojenské roty, vznikl pension.

A ještě jedna zajímavost nás čeká - Kámen republiky. Před budovu tehdejší finanční stráže ho v roce 1938, při mobilizaci, umístili čeští vojáci. Do pískovcového kamene vytesali tehdejší podobu Československé republiky, tedy i se Slovenskem a Podkarpatskou Rusí, s nápisem: „Naše je a naše zůstane 1938“. Pak ale přišli němečtí vojáci, kteří k textu doplnili ironickou poznámku: „Bis wir kamen 1938 (Než jsme přišli my.).“

V nejsevernějším cípu Rakouska obědváme a s těžkými nohami a plným žaludkem, míříme zpět k Hejtmanu. V nohou máme 55 km a jsme příjemně unaveni. Večer nás ze samoty vysvobozuje bratr, máme alespoň záminku, proč rozdělat gril a načít lahev vína. Na druhý den jsme měli v plánu trasu na druhou stranu, na Třeboňsko, ale bratr s rodinou jsou bez kol. Proto měníme plány, místo cyklistických treter, si nazouváme pohory a jdeme hledat nejbližší viklan, který se má nacházet blízko hranic, nedaleko hraničního přechodu. K mému překvapení viklan nacházíme poměrně brzo a dochází na lámání chleba.

Děti jsme pro dnešek motivovali tím, že kámen, ležící jen malou ploškou na podložce, mohou rozkývat. Pokus střídá pokus a ani síla nás dospělých s kamenem nepohnula. Škoda. Snad příště a jinde.

Autor: Petr Havránek | neděle 26.2.2017 19:00 | karma článku: 11.45 | přečteno: 654x

13.2.2024 v 6:12 | Karma článku: 8.28 | Přečteno: 164 | Diskuse

27.1.2024 v 6:00 | Karma článku: 8.95 | Přečteno: 160 | Diskuse

5.9.2023 v 6:00 | Karma článku: 22.41 | Přečteno: 690 | Diskuse

6.8.2023 v 8:00 | Karma článku: 17.43 | Přečteno: 681 | Diskuse

Bolívie - 7. díl: Na skok do Bolivijské Amazonie

Sto kilometrů vzdušnou čarou a jste z La Pazu v Amazonii. Ti odvážnější rovnou po silnici smrti. Je to kousek, ale zase takový fofr to není.

29.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 81 | Diskuse

Martin Faltýn

Letos jako před rokem - Malajsie a navíc Thajsko

Rok se s rokem shledal a nikdy bych nevěřil, že prakticky po roce se znovu podívám do Malajsie a letos také, prvně v životě, do Thajska. A protože dvakrát do stejné řeky opravdu nevstoupíte, věřte mi - bude o čem psát.

29.3.2024 v 8:08 | Karma článku: 6.50 | Přečteno: 101 | Diskuse

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 20.33 | Přečteno: 503 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.13 | Přečteno: 585 | Diskuse

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.60 | Přečteno: 237 | Diskuse

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...