Lomy Amerika a Karlštejn

Řeka Berounka je oblíbeným cílem českých vodáků, místo, kde "potkal ryby"  spisovatel a vášnivý rybář Ota Pavel. Ochuzen ale nezůstane ani ten, který vymění pádlo za turistickou tornu.

Obec Srbsko je přirozené centrum, odkud je možné vyrážet za všemi cíli v okolí a přitom nenachodit nebo nenajezdit závratné kilometry. Nabízí se Malá a Velká Amerika, Bubovické vodopády, Koněpruské jeskyně nebo hrad Karlštejn. Navíc je zde i útulné a prostorné tábořiště u Berounky, na které se pohodlně vejde našich šest karavanů. V pátek se pomalu trousíme k místu srazu a protože je krásně a máme dost času, beru kolo a spolu s Igorem vyrážíme na malou projížďku po okolí. Po návratu je plácek  plný a zábava v plném proudu. Rychle se zapojit mezi ostatní nám nedělá sebemenší problém a večer může příjemně plynout. Bohužel se naplňuje chmurná předpověď počasí a vysoko nad námi si dávají rande mohutné bouřkové mraky, z kterých po desáté hodině začíná silně pršet a pozadu nezůstává ani nepříjemný a čerství vítr. V noci spím lehkým spánkem, po očku pozoruji oknem tu ostrou změnu počasí a mám obavy, aby naše plány na víkend nezůstaly jen na papíře. Ráno je sice chladno, ale neprší a navíc se zdá, že by nás tu a tam mohlo zahřát i slunce. Vyndáváme tedy kola z aut, ubezpečujeme naše manželky o jednoduché a "bezkopcovité" trase a vyrážíme podél řeky do nedalekého Berouna, kde mají na náměstí probíhat trhy. Ale asijské zboží není to, co jsme od toho očekávali, stačí letmý pohled na stánky a míříme na Městskou horu, do medvědária.

Děti jsou spokojené, ženy udýchané a nám chlapům je jasné, že z dalších plánů musíme slevit. Sjíždíme tedy dolů k řece a cestu zpět si zpestřujeme krátkou zastávkou na pouti. Trocha cukrové vaty před obědem nám jen prospěje. Na odpoledne máme v plánu pěší výlet do NPR Karlštejn, k Bubovickému vodopádu a Pustému lomu. Během cesty se nepozorovaně, ale promyšleně tvoří tzv. skupina B, složená z našich manželek, které svoji dnešní pouť ukončují u legendární trampské Kubrichtovi chaty.

Pro dnešek jsou prý přírody a turistiky syty. Dál tedy jdeme v menší skupince k vodopádům. Ale aby nenastal omyl, nejde v tomto případě o vodopády v tom pravém slova smyslu. Bubovický potok je jen malá strouha, často bez vody. Ale najdou se zde místa, na kterých mechem a řasami pokryté vápencové schody omývá proudící voda. K naší radosti se počasí umoudřuje a po cestě k Pustému lomu nás paprsky slunce hřejí do zad."Pusťák" neboli Rokle Růží je nevelká rokle, která vznikla, stejně jako okolní zvrásněný terén, propadem šachet, jež jsou v několika patrech propleteny pod obrovským prostorem oblasti zvané Amerika.

Pusťák je na úrovni 2 těžebního patra a svážnou chodbou propojen na hlavní sběrnou chodbu. Ta ústí i do Malé Ameriky, kam míříme i my. Ovšem po povrchu. Na rozdíl od předešlého lomu je Malá Amerika hlubší ( třetí těž. patro) a hlavně zatopena průzračnou vodou. Je po celá ta léta kultovním místem všech trempů a také koupání chtivých lidí, byť je zde přísný zákaz vstupu pro hrozící nebezpečí úrazu či smrti. O tom, že tento zákaz není respektován svědčí křížek, který jsme objevili u kraje lomu.

Pro dnešek  toho máme tak akorát a ještě nás čeká cesta zpět. Původně jsme měli silné chlapácké řeči, že se ještě projedeme na kolech, ale nyní děláme, jako by nic nebylo řečeno. Moudře dáváme přednost podvečernímu posezení u ohně a motivačnímu vyprávění skupině B, o co přišla.

O to je nemůžeme ochudit! Zítra spojíme prohlídku Karlštejna a lomů. V neděli ráno přejíždíme karavany do obce Mořina a následně po svých na Karlštejn. K Velké Americe vyjíždíme auty a máme tak možnost si pohodlně prohlédnout asi největší ikonu Českého krasu, nazývaný též jako český Grand Canyon.

Tento lom je nejhlubším ze všech devatenácti a jeho dno sahá až do šestého těžebního patra. Je hojně využíván filmaři k točení exteriérů a asi neznámějším filmem, který se zde točil je legendární Limonádový Joe. Ale ne všechny lomy mají nebo lépe řečeno měly, takto poetické využití. Lom Mexiko byl v 50. letech využíván jako lágr pro politické vězně. Celá oblast vápencových lomů Amerika je skvělým místem a to nejen pro trempy......

Autor: Petr Havránek | sobota 12.11.2016 14:16 | karma článku: 16,74 | přečteno: 697x

13.2.2024 v 6:12 | Karma: 8,29 | Přečteno: 168x | Diskuse| Cestování

27.1.2024 v 6:00 | Karma: 9,64 | Přečteno: 164x | Diskuse| Cestování

8.5.2023 v 11:25 | Karma: 16,81 | Přečteno: 843x | Diskuse| Cestování

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Trvalo to měsíc. Baltimore otevřel kanál pro lodě uvězněné po zřícení mostu

25. dubna 2024  19:34

Měsíc po zřícení přístavního mostu proplula nově otevřeným plavebním kanálem v Baltimoru první loď....

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!