Kašperské Hory - Javorník, Úbislav

Podzim se chopil palety barev a přetváří přírodu okolo nás do krásných sytých tónů, slunce vítězí nad mraky a je škoda lenošit za pecí. Co navštívit například okolí Javorníku?

Kašperské Hory, nebo také Klostermannovský kraj, nabízí nepřeberné množství výletů za poznáním. Můžete navštívit nejvýše položené gotické město v Čechách s hradem Kašperk, vydat se podél Zlatého potoka po stopách dobývání zlata či šplhat po kopcích až k rozhledně nad Javorníkem.  Na to všechno nám víkend nestačí, proto vybíráme jen dva cíle Javorník a Obří hrad. Základnou pro sobotní výšlap na rozhlednu, nám bude malý kemp v obci Úbislav, který je tak trochu ukryt v lese za rybníkem a najít ho v pátek večer se nám daří až na podruhé. Ale neklesám na mysli, ani další kamarádi, na které v kempu čekáme, nejsou tak suverénní, jak si mysleli. Bojová hra je u konce a jsme kompletní.

Večer trávíme v malé hospůdce pana správce, jenž  se s námi dělí o skvělý jehněčí gulášek a domácí slivovici s medem. Vypadá to na krásný víkendový start.

Ráno se probouzíme do kouzelného podzimního dne, balíme batohy na celodenní výlet, jehož cílem je Klostermannova rozhledna na Javorníku. Tato stavba má zajímavou historii, na jejímž prvopočátku stál Karel Klostermann, který si na vrcholu Javorníku vysnil rozhlednu. Jeho sen mu těsně před uskutečněním zhatila mobilizace a k výstavbě rozhledny došlo až roku 1938. Ale ani to nebyl ten správný začátek. Po odtržení Sudet, se stala protiletadlovou pozorovatelnou a na svůj pravý účel si musela nějaký ten rok počkat. Cesta do Javorníku vede po dobře značené turistické stezce, děti dovádějí, dospělí probírají důležitá témata a netrvá dlouho a jsme pod rozhlednou. Teď stačí vyšlápnout 201 schodů a jsme na ochozu 39m vysoké rozhledny, z které je za pěkného počasí vidět vrcholky dvě stě kilometrů vzdálených Alp. Ale nemuselo tomu tak být. Původní smrkový porost začal v sedmdesátých letech přerůstat vyhlídkovou část a rozhledna se tak stala nefunkční. Plán nástavby se zrealizoval do dnešní podoby až po roce 2003. A díky tomu se nám dnes naskýtá okouzlující pohled do krajiny. Ten ovšem zůstává stranou zájmu našich dětí a začíná se trochu stávkovat.

To je jasný signál pro rychlý sestup dolů, na řadu přichází první "sladká" motivace a pokračování v cestě přes Kránkotské sedlo až ke Královskému kameni. Úkol je splněn, obracíme kroky směrem k Úbislavi a míříme zpět. Po návratu do kempu  mám trochu cukání se ještě projet na kole, ale nakonec jsem " přemluven" lahvičkou červeného vína a zůstávám s ostatními.  V neděli ráno přejíždíme k obci Nicov, odkud chceme vyrazit na Obří Hrad, jenž se nachází na ostrohu vrchu Valy. Toto největší české hradiště je opředeno mnoha pověstmi, jako nejzmiňovanější je ta o devíti obrech žijících na vrchu. Díky této pověsti děti udržujeme v pozornosti  po celou dobu výšlapu a na nějaké skuhrání si ani nevzpomenou. Více pravděpodobné je, že jde o dílo Keltů z  2-1 století před naším letopočtem a plocha o velikosti 80x 370m mohla sloužit jako posvátný prostor. Ať je pravda jakákoli, výhledy po kraji, které nás čekaly, rozhodně stojí za tu trochu námahy.

Autor: Petr Havránek | neděle 6.11.2016 18:00 | karma článku: 17,63 | přečteno: 458x

13.2.2024 v 6:12 | Karma: 8,29 | Přečteno: 168x | Diskuse| Cestování

27.1.2024 v 6:00 | Karma: 9,64 | Přečteno: 164x | Diskuse| Cestování

8.5.2023 v 11:25 | Karma: 16,81 | Přečteno: 843x | Diskuse| Cestování

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...